Istnieje zestaw reguł, których należy trzymać się, żeby stworzyć dobrego posta na Facebooku.  Pracując nad profilami powierzanymi nam przez klientów wyodrębniliśmy kilka najważniejszych zasad, dzięki którym udaje nam się zwiększać widoczność publikacji i zaangażowanie ich odbiorców.

1. Facebook to potęga

„Mieliśmy mocny kwartał, ponieważ pomagaliśmy ludziom utrzymać kontakty i rozwijać biznesy” – Mark Zuckerberg

W najnowszym kwartalnym raporcie finansowym Facebook, Inc. z 2021 roku znalazło się miejsce na ciekawe statystyki dotyczące samych użytkowników. Według udostępnionych danych w marcu średnio 1,88 miliarda internautów dziennie aktywnie korzystało z Facebooka.

Liczba ta jest wręcz niewyobrażalna ale spróbujmy ją odzwierciedlić. Weźmy dla przykładu Polskę z jej aktualną liczbą ludności i pomnóżmy razy ..50. Tak! Te wszystkie osoby codziennie logują się, czytają i oglądają materiały, które piszą inni użytkownicy. Liczby mówią same za siebie, a pełen link do raportu znajdziesz na końcu niniejszego artykułu.

Łatwo przewidzieć, że coraz trudniej będzie nam dotrzeć do nowych odbiorców tej platformy. Jak zatem wybić się w tym natłoku przekazywanych informacji? Jak sprawić, by inni przewijając w dół swoją tablicę zatrzymali się na Twoim zdjęciu czy poście? Odpowiedź na to pytanie wcale nie jest prosta i mogłaby wypełnić zawartość całej książki.  Ale dzisiaj skupię się na 6 głównych zasadach, które uważam za kluczowe do osiągnięcia wspomnianego wyżej celu. Od razu dodam, że część z nich warto wykorzystać także w codziennej korespondencji oraz w tworzeniu treści również na inne social media.

2. Miej pomysł, który bawi, zaskakuje lub zadziwia, czyli zaangażuj odbiorcę

Tak naprawdę, żeby stworzyć dobry post na Facebooka trzeba uruchomić kreatywność i wyobraźnię. Zastanów się nad różnymi aspektami wszystkiego, co wiąże się z Twoją marką. Czy coś ciekawego wydarzyło się dziś w związku z nią? Tysięczny klient przekroczył próg Twojego sklepu? Ktoś wystawił Wam świetną ocenę? Może przyszło Ci do głowy zabawne skojarzenie związane z Twoją branżą? Chcesz się pochwalić jakąś nowością, podzielić wprowadzoną w firmie zmianą? Jak to zrobisz, żeby odbiorcy zwrócili na Ciebie uwagę? Może to będzie rodzaj wyzwania, spontaniczne video na którym zarejestrowaliście własną interpretację tańca hula, zaskakujący cytat z jakiegoś filmu, quiz, a może komentarz do jakiegoś popularnego newsa?

Post może być kontrowersyjny. W penych okolicznościach to ogromny atut. Jednak są nieprzekraczalne granice tego, co wolno. Posty naruszające czyjeś dobra osobiste, nienawistne, bądź wulgarne, zwyczajnie łamią prawo. Pozostałe limity wyznacza Twoja wyobraźnia. Pamiętaj jednak, że niesmak odbiorców po jednym fatalnym wpisie to pogrzeb dla wypracowywanej przez lata marki, a wiadomości o skandalu rozchodzą się kilka razy szybciej niż te pozytywne. Chyba, że umiesz skandal kontrolować i używać go jako narzędzia… to jednak wyższa szkoła jazdy i temat na inny artykuł.

Jeśli pytasz o najbardziej „wirusowy” pomysł na post, jaki ostatnio mieliśmy okazję obserwować w sieci, wpisz w wyszukiwarkę słowo „lagun”. Zabawna pomyłka sprowokowała lawinę kreatywnych memów i…. podniosła sprzedaż rogalików z francuskiego ciasta.

Jak na dobrym plakacie tak i w viralu najbardziej liczy się treść wywołująca u odbiorcy błyskawiczne skojarzenie, prowadzące go do sedna Twojego przekazu. Zastanawiałeś się dlaczego Facebook zawalony był swojego czasu zdjęciami uroczych kociąt? Bo wzbudzały u określonej publiczności silne emocje. Czy to znaczy, że masz masowo wstawiać na swój fanpage zdjęcia domowych pupili lub dzieci? Oczywiście, że nie. W social mediach nie ma prostych recept na sukces. Rządzi tam jedna reguła – im mniej nudy, tym lepiej dla Ciebie. Jest jedno „ale”: nie da się zadowolić wszystkich. Ty jednak nie chcesz uszczęśliwiać całej populacji na Ziemi tylko społeczność swoich aktualnych i potencjalnych klientów, prawda? Dlatego drugą złotą regułą dobrego posta jest:

3. Świadomie wybrana grupa docelowa

pionki zielone, żółte i czerwone

Ta zasada to fundament skutecznego marketingu i absolutny „must have” każdego wpisu. Raczej nie otwierasz paczki nie zaadresowanej do Ciebie. Tak samo jest z postem na Facebooku. Jeżeli wcześniej nie obmyślisz strategii dotarcia do swojej grupy docelowej, nie zaskarbisz sobie jej czasu i atencji w Internecie. Jeżeli jesteś stacjonarnym sprzedawcą, nie będziesz miał potrzeby poszukiwania odbiorców na drugim końcu kraju. A mieszkaniec Szczecina nie poświęci swojego czasu na artykuł o Twojej ofercie dostępnej w punkcie na Podlasiu (chyba, że jest ona również dostępna oline).

Facebook oferuje kilka przydatnych narzędzi do celowania reklam w określoną grupę odbiorców. Zanim jednak z nich skorzystasz, upewnij się, że treść dotycząca Twojego produktu lub usługi jest interesująca dla tych, którzy z racji wieku, zainteresowań, miejsca zamieszkania czy sytuacji życiowej mogliby zostać Twoimi klientami. Jak się tego dowiedzieć? Najpierw stwórz personę, czyli wyobraź sobie i opisz swojego najbardziej typowego klienta (tak, tak: jak kiedyś w szkole, na lekcji języka polskiego, dotyczącej charakterystyki bohatera). Czy jest to menedżer większej firmy, stateczny emeryt, młoda kobieta, czy na przykład nastolatek z pasją do sportu? Potem odszukaj podobną osobę w swoim otoczeniu – a najlepiej od 100 do 1000 takich osób – i… zapytaj ją (lub je) o opinię. Tutaj również z pomocą przychodzi Facebook: możesz zadać swoje pytanie na odpowiedniej grupie.

4. Nagłówek lub pierwsze zdanie – najważniejsza część treści

Tytuł to bardzo ważna część wpisu. Jej rolą jest zachęcić czytelnika do pozostania przy artykule, a nawet do kliknięcia dalej, w celu przejścia na stronę docelową. I tu powstaje dylemat – stosować clickbaity czy nie? Dla niezorientowanych wyjaśniam, że clickbaity oznaczają określone formuły copywriterskie, które mają większą niż przeciętna zdolność zachęcania czytelników do kliknięcia w dany tytuł.

Tak, są złe clickbaity, ale są też dobre! Te drugie nie marnują czasu Twojego odbiorcy i mają coś wspólnego z tekstem, o którym piszesz. Wielu specjalistów analizuje najczęściej wykorzystywane frazy, słowa, a nawet motywy i intencje, by tworzyć jeszcze lepsze nagłówki i by tymi wstępami docierać do jeszcze większej liczby odbiorców. Bardzo ciekawą analizę wykonali autorzy platformy BuzzSumo.com (link do raportu na końcu artykułu) ukazując, które nagłówki spotkały się z największym zainteresowaniem czytelników. I tak, wśród zwrotów, którymi charakteryzują się najbardziej klikane tytuły znajdziemy takie jak: „X najlepszych sposobów na…”, „Jak zrobić X żeby osiągnąć Y” itd. Czyli najpopularniejszym tytułem jest taki, który sugeruje, że w dalszej części teksu znajdziesz prosty przepis na rozwiązanie danego problemu. Świadomi, czy nie, prawie wszyscy się na ten trik łapiemy! Wspomniany wyżej raport BuzzSumo.com porównuje też najskuteczniejsze nagłówki na Twitterze i Facebooku, dlatego naprawdę warto się z nim zapoznać.

5. Forma wpisu

Daj się zobaczyć. Pamiętaj w związku z tym o odpowiedniej formie wpisu, a w szczególności o czytelnym formacie tekstu, odpowiedniej długości posta, tak zwanym CTA (z ang. Call To Action – Wezwaniu do Działania), a nade wszystko o dodawaniu innych mediów (grafiki, video, dźwięk).

Pierwotna i najbardziej podstawowa forma przekazu – tekst – wzbudza coraz mniejsze zainteresowanie. Obecnie sednem przekazu stał się obraz, mający wzbudzić w odbiorcy chęć dalszego zaangażowania się w odbieraną treść. Pamiętajmy, że algorytmy są nieubłagane: trzeba stosować video, animacje, zdjęcia, lub choćby najprostsze graficzne wyróżnienia tekstu. Facebook daje sporo możliwości takich jak live streaming, infografika, karuzela czy ankieta, żebyś mógł wzbogacić swój komunikat. Oczywiście, nie musimy dwoić się i troić, by każdy post był telewizyjnej jakości, ale warto od czasu do czasu „zabłysnąć”, zwłaszcza gdy zależy nam na wyróżnieniu konkretnej publikacji.

Wróćmy jeszcze na chwilę do tekstu. Uważaj na jego długość. Facebook pozwala na umieszczanie nawet bardzo długich wpisów. Limit to 60 tysięcy znaków, czyli ponad 30 stron standardowego tekstu. Chociaż nie sądzę by którykolwiek użytkownik Facebooka zechciał przeczytać w całości wpis o długości książki. Efektywny i optymalny post, to względnie krótki tekst –  od 40 do 140 znaków. Czy w tak krótkim akapicie  potrafisz oddać sedno swojego przekazu? Oto dwie wskazówki:

  • Pomóż i wskaż czytelnikowi co ma zrobić. Jeśli coś sprzedajesz zapewne wiesz jak stosować w tekstach reklamowych wezwanie do działania, czyli CTA („kup teraz”, „zobacz więcej” itp.) Proces podejmowania decyzji o zakupie trwa u Twoich klientów dłużej? I tak nie bój się stosować Call To Action. Zachęć czytelnika do każdej innej interakcji w podobny sposób: do zapoznania się z innymi artykułami na temat Twojej oferty, kontaktu telefonicznego z doradcami w Twojej firmie, dokonania rezerwacji, czy subskrypcji newslettera.
  • Jak cię widzą, tak cię czytają. Warto zastanowić się nad wyglądem tego co napisaliśmy. Wyjustowany blok tekstu nie znajdzie wielu odbiorców, dlatego warto pokusić się o dodatki, które uatrakcyjnią formę publikacji. Korzystaj z emotikonek i punktorów. Pisz krótkimi zdaniami, dziel akapity i sekcje. Jeśli, wykorzystując powyższe wskazówki, urozmaicisz swój wpis na tyle, że całość stanie się łatwiejsza do przyswojenia, czytelnik częściej zechce kliknąć „zobacz więcej”.
6. Poprawność językowa i prostota stylu

Banał, prawda? A jednak wiele osób, które samodzielnie prowadzą swoje strony na Facebooku, zapomina o tej prostej zasadzie. Po pierwsze, pisz poprawnie. Błędy ortograficzne lub interpunkcyjne skutecznie zniechęcają do czytania i, niestety, usuwają na plan dalszy merytoryczną jakość treści. Stosuj względnie krótkie zdania i możliwie proste słowa. Klienci nie lubią być zawstydzani faktem, że czegoś nie rozumieją. Specjalistyczny żargon nie jest potrzebny, aby zbudować sobie markę fachowca. Czytałeś książkę „Astrofizyka dla Zabieganych” autorstwa Neila DeGrasse Tysona? Polecam, nie tylko fanom astrofizyki. Warto przekonać się jak wybitny naukowiec i ekspert w swojej dziedzinie przekazuje wyrafinowaną wiedzę w genialnie przystępny sposób.

7. Jeden obraz wart jest więcej niż 1000 słów tekstu

Obraz dociera do świadomości szybciej niż słowo. Właśnie dlatego zdjęcie, grafika czy film są tak ważne dla zauważalności Twojego posta. Jeśli masz taką możliwość, postaw na własne zdjęcia lub zamów ich wykonanie specjalnie dla Ciebie. Nie tylko unikniesz dylematów prawnych związanych z licencją, ale również wyróżnisz się oryginalnością. Jeśli używasz zdjęć ze stocków (internetowych banków zdjęć), sprawdź w Google ile razy dane zdjęcie zostało już opublikowane w sieci i jaki rodzaj licencji obowiązuje Cię jako wydawcę.

Postaw na zdjęcia w określonej scenerii, pokazujące zadowolonego użytkownika Twojego produktu lub usługi. Takie przekazy będą odbierane jako  autentyczniejsze, niż te wykonane w studio. Oto przykład reklamy polskiej firmy odzieżowej Blueshadow i zdjęcia modelki w tej samej sukience. Przekonuje Cię bardziej zdjęcie wykonane w studio czy nad morzem? Mnie to drugie:

Dla odbiorców Facebook’a najważniejszy jest temat obrazu oraz jego wartość emocjonalna. Lepiej odbierane są jasne, przykuwające uwagę kolory, a wartość typu „Instafriendly” jest najlepszą rekomendacją. Stawiaj na prostotę i nie bój się aplikacji wspomagających obróbkę plików graficznych. Jeśli rodzaj Twojej działalności na to pozwala, poproś swoich klientów o publikację zdjęć ich autorstwa na Twoim profilu. Stosuj też adekwatne dla Facebooka wymiary grafik:

  • Zdjęcie w tle: 820×312;
  • Zdjęcie profilowe: 320×320;
  • Pionowe zdjęcie: 640×960;
  • Poziome zdjęcie 1200×900;
  • Grafiki na fanpage 1200×900;
  • Facebook story: 900×1600.

Oczywiście, masz możliwość przesłania zdjęcia o innych wymiarach, ale wówczas program zaproponuje Ci własny sposób wykadrowania obrazka i będziesz miał bardzo małą możliwość modyfikacji wyboru, którego dokonał algorytm.

Podsumowując, nie da się stworzyć wartościowego posta bez przemyślenia jego najważniejszych elementów pod katem grupy docelowej, tematu, czytelności i szaty graficznej. Jeżeli myślisz o profesjonalnym podejściu do swojej marki warto, abyś poświęcił trochę czasu na naukę publikowania postów. W sieci jest na ten temat sporo wiedzy. A jeśli nie masz czasu lub uważasz, że brak ci cierpliwości do tego typu działań, nic straconego. Powierz prowadzenie swojego fanpage’a nam, a my krok po kroku zbudujemy Twoją widoczność w mediach społecznościowych.

Wykorzystane materiały i artykuły:

Raport Facebook Inc. 2021

Artykuł BuzzSumo